Dziennik treningowy: jak go skutecznie prowadzić? Czy warto prowadzić dziennik treningowy?

Dziennik treningowy: jak go skutecznie prowadzić? Czy warto prowadzić dziennik treningowy?

Spis Treści

    Można z całą pewnością stwierdzić, że żyjemy w czasach, gdy bycie osobą aktywną fizycznie już nikogo nie dziwi, a wręcz stało się modne. Motywacje podejmowanej aktywności sportowej mogą być różne. Niektóre osoby będą czerpały radość z aktywnego trybu życia, bez przejmowania się wynikami sportowymi. Inne osoby będą w treningu odnajdywać szansę na poprawę kondycji, zdrowia i wyglądu. Dla części osób sport będzie okazją do pochwalenia się swoją pasją i wynikami, zbierania pochlebnych komentarzy i budowania swojej pozycji w grupie znajomych. Dla innych trenujących ważny jest aspekt społeczny treningów i możliwość spotkań podczas wspólnych ćwiczeń. Oczywiście jest również grupa, którą motywują wyniki, wyzwania i ciągłe doskonalenie siebie. Mimo że powody trenowania są różne, istnieje narzędzie, które jest przydatne dla każdego amatora sportu, niezależnie od celu, jaki mu przyświeca podczas treningu. Tym narzędziem jest dziennik treningowy.

    - CZYTAJ TAKŻE -

    dziennik treningowy

    Czym jest i do czego służy dziennik treningowy?

    Mówiąc ogólnie, dziennik treningowy jest zbiorem informacji i wniosków, które spisujemy na podstawie wykonanych treningów. Ale właściwie jakie informacje powinniśmy w nim zapisywać i do czego je wykorzystywać?
    Jeżeli mamy trenera, który rozpisuje i analizuje nasze treningi, to przede wszystkim od niego powinniśmy uzyskać odpowiedź na powyższe pytanie. Celem dziennika ćwiczeń będzie łatwe przedstawienie naszemu trenerowi swojego rodzaju raportu z realizacji planu treningowego. W takim wypadku trener musi określić, jakim dzienniczkiem powinniśmy się posługiwać i które dane są dla niego najbardziej istotne.
    Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli trenujemy sami. W takim wypadku dziennik treningowy musi nam dostarczyć danych, które sami będziemy chcieli i przede wszystkim będziemy w stanie analizować. Część analizy możemy prowadzić na bieżąco, bo podsumowując liczbowe wartości treningu z całego tygodnia czy miesiąca, będziemy od razu widzieli ile pracy włożyliśmy w pracę nad kondycją i czy osiągnęliśmy w tym obszarze progres. Część danych przyda się jednak dopiero po jakimś czasie, gdy będziemy mogli przeanalizować minione treningi i odpowiedzieć sobie na pytanie: co wpłynęło na osiągnięte przez nas sukcesy i porażki. Analizując minione okresy treningowe, możemy starać się wyselekcjonować treningi, które miały najlepszy wpływ na osiągniętą przez nas formę, a które mogły doprowadzić do wyników niesatysfakcjonujących, zmęczenia, przetrenowania lub kontuzji.

    na zawodach

    Co musi się znaleźć w dzienniku treningowym?

    Dziennik treningowy powinien być uporządkowany chronologicznie, z uwzględnieniem daty, a najlepiej również godziny wykonania jednostek treningowych. Kolejne standardowe elementy, to: czas aktywności i ilość przebytych kilometrów lub wykonanych powtórzeń. Warto mieć również miejsce na opis, jaki trening wykonywaliśmy (na przykład: Spokojne wybieganie czy Interwały na rowerze).

    Na tym w zasadzie standardy się kończą, ponieważ dalsze informacje będą odzwierciedleniem informacji, które określimy jako istotne dla nas lub naszego trenera. Może to być jeszcze bardziej szczegółowy opis wykonanego wysiłku: tempo, tętno, zakres tętna, a nawet kadencja kroku czy moc przy nacisku na pedały roweru. Mogą to być informacje o terenie, w którym wykonywaliśmy trening, o pogodzie, jaka nam towarzyszyła lub czy wykonywaliśmy go indywidualnie czy w grupie. Na przykład dla mnie istotne są informacje często pomijane przez zawodników prowadzących swoje dzienniki treningowe, a mianowicie komentarze na temat tego jak się czułem podczas treningu, czy byłem wyspany, czy subiektywnie byłem zadowolony, czy spełniłem swoje oczekiwania – takie informacje potrafią powiedzieć więcej niż liczby, gdy po jakimś czasie do nich wracasz.

    Garmin

    Lista danych możliwych do gromadzenia i analizy jest ogromna, a producenci zegarków treningowych prześcigają się w kolejnych informacjach, które może odczytywać i zapisywać ich sprzęt. Zawsze jednak powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, które z tych danych będą istotne dla nas i naszego trenera, które z nich jesteśmy w stanie monitorować i analizować. W innym wypadku będą po prostu kolejnymi ciągami liczb w tabelkach.

    - CZYTAJ TAKŻE -

    Czy można i warto prowadzić dziennik treningowy online?

    W dzisiejszych czasach jest to najłatwiejsze i najbardziej efektywne rozwiązanie.
    Jeszcze kilkanaście lat temu prowadzenie dzienniczka w kalendarzu lub w zeszycie było pewnym standardem, a dane spisywało się ręcznie z zegarków. Inna sprawa, że prowadzenie dzienniczka treningowego było wtedy domeną głównie wyczynowych sportowców. Dziś proces uzupełniania danych jest w dużej mierze automatyczny i niejako powiązany z decyzją o tym, które urządzenie wybierzemy do pomiaru treningu.
    Jeżeli korzystamy z pomiaru treningu za pomocą telefonu lub opaski na nadgarstek, bez dedykowanego oprogramowania, możemy zdecydować się na jedną z licznych aplikacji oferujących obróbkę danych treningowych. Jeżeli decydujemy się na bardziej zaawansowane rozwiązanie, w postaci zegarka treningowego, praktycznie zawsze dostaniemy możliwość korzystania z dedykowanego i darmowego oprogramowania, jak na przykład: Garmin Connect, Suunto Movescount, czy Polar Flow. Zdaje się, że mija powoli podejście producentów, by przywiązywać użytkowników do narzuconego przez siebie oprogramowania, bo co raz popularniejsze staje się udostępnianie i migracja danych pomiędzy serwisami.
    Rekordy popularności bije obecnie serwis internetowy i aplikacja mobilna o nazwie Strava, która daje możliwość zapisu danych treningowych zarówno poprzez smartfon, jak i ściągnięcia ich z dzienniczków producentów sportowych zegarków treningowych. Strava wygrywa obecnie wyścig o użytkowników, ponieważ poza dużymi możliwościami gromadzenia i analizy danych treningowych, zwraca bardzo dużo uwagi na aspekt budowy społeczności, grywalizacji, przynależności do klubów, proponowania tras czy wytyczania wyzwań. Niewątpliwie serwisowi pomogła również pandemia Korona Wirusa, podczas której Strava rekompensowała w jakimś stopniu starty w zawodach, dając możliwość rywalizowania z innymi użytkownikami na wybranych odcinkach.

    Jak prowadzić dzienniczek treningowy?

    Odpowiedź na to jest bardzo prosta: systematycznie i szczerze. Dużo powiedzieliśmy sobie o celu prowadzenia dzienniczka treningowego, jakim jest uzyskanie wiedzy na temat drogi do osiągniętych sukcesów lub porażek. Aby ten cel osiągnąć, musimy dziennik treningowy systematycznie uzupełniać prawdziwymi informacjami na temat naszego treningu i samopoczucia. Jeżeli zgubimy systematyczność i pliki z zegarka będziemy zgrywać po kilku czy kilkunastu dniach, często zapomnimy w międzyczasie o odczuciach, jakie nam towarzyszyły podczas treningu, a które byłyby istotnym komentarzem uzupełniającym. Podobnie jest ze szczerością. To trochę jak z wizytą u lekarza, kiedy czasami możemy się wstydzić lub nie chcieć podać pewnych informacji, ale ostatecznie mogłyby one pomóc w ustaleniu trafnej diagnozy. Tak samo w dzienniczku treningowym, możemy zataić przed trenerem lub przed samym sobą, że nie wyszliśmy na trening, nie zrealizowaliśmy planu treningowego, że bolała nas noga lub że wykroczyliśmy poza ustalone tętno lub tempo. Tylko, że takie przekłamywanie nie pozwoli nam później cofnąć się w czasie i ustalić, co miało wpływ na nasze rezultaty.

    Jakie są zalety prowadzenia dziennika treningowego?

    Prowadzenie dziennika ćwiczeń niesie za sobą wiele zalet i każdy może odpowiedzieć sobie na pytanie, które z nich są dla niego najbardziej istotne. Dzienniczek pełni funkcję motywacyjną, bo wiedząc, że musimy „raportować” nasze treningi przed trenerem czy nawet przed sobą, podświadomie czujemy większą determinację by je wykonać zgodnie z planem. Pełni funkcję nagradzającą, bo kolejne przekraczane granice w statystykach potrafią dać ogromny zastrzyk satysfakcji. Kolejną zaletą, o której często powyżej wspominałem, jest funkcja informacyjna, udostępniania nam danych na temat tego, co złożyło się na nasze sukcesy lub porażki. Przy rozbudowanych dziennikach treningowych online oraz treningowych aplikacjach, istotna będzie również funkcja społeczna, która pozwala nam nawiązywać kontakty, zapisywać się do grup, rywalizować, wymieniać wskazówkami, inspirować.

    Pewnie zalet znalazłoby się o wiele więcej, ale podsumujmy, że dziennik treningowy jest na prawdę fajnym i przydatnym narzędziem, dla każdego pasjonata aktywnego trybu życia. Więc jeżeli jeszcze nie próbowałeś, koniecznie przetestuj jedno z takich rozwiązań.

    Przykładowy dziennik treningowy

    Na zdjęciach umieszczonych powyżej pokazałem przykładowy dziennik biegacza – na podstawie mojego profilu w serwisach Garmin Connect oraz Strava.



    Powiązane produkty

    © Copyright 2019 by e-Horyzont. All Rights Reserved.