Jaki rower wybrać, by był odpowiedni do Twoich potrzeb?

Zuzanna Szybka 14/07/2022

Spis Treści

    Zastanawiasz się, jak wybrać rower, żeby nie wyrzucić pieniędzy w błoto? Dobry wybór roweru to inwestycja na lata, dlatego warto poznać kilka wskazówek, które pomogą w dobrym wyborze. Najpierw należy zastanowić się, do czego ma nam posłużyć jednoślad – jak wybrać rower do dojazdów do pracy, szaleńczych wyścigów, a jak do rekreacji? Drugą kwestią jest długość pokonywanych na nim kilometrów oraz częstotliwość korzystania z niego. Najlepiej poradzić się fachowca, aby nie przepłacić. Nie ma co szaleć z wydawaniem pieniędzy, najważniejsze to znaleźć porządny sprzęt dostosowany do naszych potrzeb, a nie od razu rzucać się na drogi, markowy rower z gadżetami, z których i tak nigdy nie skorzystamy. Oczywiście nie można też przesadzić w drugą stronę. Zbyt tani rower może być wyposażony w części gorszej jakości, które się szybko zużyją i będą wymagały wymiany bądź naprawy.

    Jaki rodzaj roweru kupić?

    Typ roweru musi być przede wszystkim dostosowany do naszych potrzeb. Wyróżniamy kilka popularnych rodzajów rowerów, każdy dostosowany do terenu, po którym docelowo będzie się poruszał. Jak wybrać rower właściwy dla siebie? Poniżej kilka podpowiedzi.

    Rowery – rodzaje:

    • miejski – najlepszy na codzienne dojazdy do pracy i zakupy, jest idealny na wygodne pokonywanie niewielkich odległości nawet ze sporym bagażem, zazwyczaj najlepiej wyposażony ze wszystkich rodzajów rowerów – ma błotniki, chlapacze, zabudowany napęd (na złą pogodę), bagażnik, koszyk oraz oświetlenie
    • trekkingowy – rower turystyczny, można go określić nawet mianem roweru uniwersalnego – dobrze jeździ zarówno po mieście, jak i leśnych ścieżkach, z wyglądu przypomina rower miejski, ale jest od niego lżejszy i szybszy, uważany jest za rower dla kobiety, jednak i panowie cenią sobie jego udogodnienia, zwłaszcza podczas dłuższych wycieczek
    • crossowy – nazywany rowerem fitness, jego rama w zasadzie niewiele się różni od roweru trekkingowego (może być nieco smuklejsza), jest słabiej wyposażony niż rowery trekkingowe (brak błotników, bagażnika, oświetlenia) i dzięki temu lżejszy
    • górski – do niedawna uważany za rower uniwersalny, ale jest to rower terenowy, przeznaczony do jazdy po błocie, korzeniach, śniegu czy kamieniach, na asfalcie jego opony stawiają zbyt duży opór, co powoduje znacznie mniej komfortową jazdę
    • szosowy – jego atutem jest możliwość bardzo szybkiej jazdy po asfalcie – jest jak błyskawica, a do tego lekki, ale za to mało wygodny.

    Jeśli zastanawiasz się, czy i jak wybrać rower szosowy, najlepiej poradź się rowerzysty, który już taki rower posiada i ma doświadczenie w jeździe na nim. Są to rowery drogie, dlatego ich zakup wymaga dłuższego zastanowienia się. Natomiast jeśli rozważasz, jak wybrać rower górski, aby dobrze sprawował się nie tylko w terenie leśnym czy górskim, lecz także na asfalcie, to najlepiej wybrać rower o lekkiej ramie (np. aluminiowej) i dużych kołach. Dzięki dużym kołom rower po prostu będzie jechał szybciej. Jeśli na rowerze planujemy często przewozić dziecko, najlepszą decyzję podejmiemy, gdy wybierzemy rower trekkingowy. Jest dużo lżejszy od miejskiego i szybszy, więc lepiej radzi sobie na dłuższych trasach i dobrze znosi obciążenie.

    Jaki rower?

    Rower miejski – jak wybrać?

    Do jazdy po mieście przeznaczone są przede wszystkim rowery miejskie, ale trekkingowe i crossowe też dobrze ,,czują się’’ w miejskiej dżungli. Jak wybrać rower miejski, aby spełniał nasze oczekiwania, nie psuł się, a jazda nim po ulicy czy po ścieżkach rowerowych była jak najbardziej komfortowa? Przede wszystkim nie może być za ciężki. Niestety, rowery miejskie ważą najwięcej spośród dostępnych modeli rowerów i trudno znaleźć taki, który z łatwością można podnieść i przenieść, na przykład po schodach. W takim razie, jak wybrać rower miejski dla kobiety, żeby nie przedźwigała się podczas codziennych dojazdów do pracy? Lepszym wyborem może okazać się rower typu fitness.

    Jak wybrać rower crossowy do jazdy po mieście? Wybór nie będzie trudny, ponieważ te rowery sprzedawane są najczęściej „sauté”, bez obciążającego wyposażenia, czyli bez błotników, bagażnika, koszyka, dzwonka czy światełek. Po zakupie roweru możemy sami dokupić do niego najlżejsze akcesoria, które są dla nas niezbędne do jazdy po mieście oraz te, których wymagają przepisy. Atutem roweru crossowego jest to, że jest lekki i wygodny, więc świetnie sprawdza się w jeździe zarówno po mieście, jak i poza nim.

    Rower nowy czy używany?

    Oczywiście najlepszy wybór to rower nowy, kupiony w salonie rowerowym, który oferuje też usługi serwisowe. Możemy liczyć tam na fachową pomoc nie tylko podczas zakupu roweru, lecz także później, w razie jakiejkolwiek awarii. Te same rowery można też kupić w Internecie i to czasem w dużo niższej cenie. Ale lepiej nie kupować roweru ,,na czuja”! Gdy zdecydujemy się na zakup w rowerowym sklepie internetowym, lepiej najpierw wypatrzyć go sobie w sklepie stacjonarnym, gdzie jest możliwość jazdy próbnej, aby odpowiednio dobrać rozmiar ramy do swojego wzrostu.

    Gdy nie dysponujemy dużymi funduszami na rower, warto rozważyć zakup roweru używanego, zwłaszcza jeśli szukamy roweru do jazdy po mieście. Jeżeli zależy nam na klasycznej, efektownej holenderce, na pewno wśród używanych egzemplarzy znajdziemy najładniejsze okazy. Takie rowery mogą mieć zarysowania lub wymagać niewielkiego tuningu, ale są dużo tańsze, a w wyglądzie niepowtarzalne, w porównaniu do nowych modeli. Jak wybrać rower używany? Podczas zakupów trzeba zachować pewną ostrożność. Na pewno musimy się upewnić, czy rower nie jest kradziony. Dlatego najlepiej wybierać sprzedawców sprawdzonych, poleconych przez znajomych, lub w ogóle zdecydować się na zakup jednośladu od znajomego lub znajomego znajomego, jeśli mamy taką okazję.

    Jaki rower?

    Jak dobrać rower do wzrostu?

    Pierwsza prosta zasada to po prostu wsiąść na rower i sprawdzić, czy jest nam na nim wygodnie. Jak wybrać rower właściwie dopasowany do wzrostu i jak powinna wyglądać prawidłowa pozycja na nim? Gdy pedał znajduje się w najniższym położeniu, noga osoby siedzącej na rowerze powinna być lekko ugięta. Nie może być ona ani idealnie wyprostowana, ani mocno zgięta. Natomiast, gdy rowerzysta zejdzie z siodełka i stanie w rozkroku nad ramą, pomiędzy kroczem a górną rurą powinien mieć kilkucentymetrową odległość. Ważna jest też długość roweru, jej nieodpowiedni dobór rozpoznamy po pozycji, jaką przyjmujemy na rowerze. Gdy musimy zbyt mocno wyciągać się w stronę kierownicy, to z pewnością rama jest za długa!

    Jaki rodzaj ramy rowerowej wybrać?

    Jeżeli wiemy już, jaki rozmiar ramy jest dla nas odpowiedni, trzeba zastanowić się nad tym, jaki rodzaj ramy wybrać – „damski” czy „męski”? Kryterium wyboru niekoniecznie musi stanowić płeć rowerzysty. Rowery damskie najlepiej sprawdzają się do jazdy po mieście, gdzie trzeba co chwila zsiadać z roweru lub zatrzymywać się na światłach. Chodzi tu szczególnie o wygodę – z taką ramą nie trzeba za każdym razem zadzierać nogi, aby zsiąść z roweru.

    Rower górski damski nie jest dobrym wyborem. Zatem jak wybrać rower górski? Do jazdy w górskim terenie nawet panie powinny wybierać rowery z męską ramą. Ramy typu męskiego lepiej przenoszą obciążenia, są bardziej wydajne – osiągają optymalną sztywność przy masie mniejszej niż rama typu damskiego. Prowadzenie linek w ramach męskich jest prostsze, co wpływa nie tylko na wygodę, lecz także lepsze działanie przerzutek. W terenie ramy męskie sprawdzają się lepiej również z tak błahego powodu, jak instalacja butelki na wodę. Na męskiej ramie można umieścić nawet dwa bidony. W damkach czasem nie ma możliwości na zamontowanie nawet jednego koszyka na bidon. Dlatego, jeśli nie wiesz, jak wybrać rower damski, warto wziąć za kryterium możliwość zamontowania na ramie bidonu, dodatkowej torebki na akcesoria czy pompki do roweru.

    Nie bez znaczenia jest też wybór koloru ramy. I nie chodzi tu tylko o gust rowerzysty, lecz także jego bezpieczeństwo. Na rowerach z jaskrawymi, odblaskowymi wstawkami będzie nas po prostu dużo lepiej widać. Natomiast z praktycznego punktu widzenia, warto wybrać rower pokryty farbą z połyskiem, a nie matową. Ramy matowe są mniej odporne na zarysowania niż błyszczące, ponieważ te drugie zostały dodatkowo pokryte warstwą bezbarwnego lakieru.

    Jaki rower?

    Amortyzacja w rowerze – czy to tylko ,,bajer’’?

    Wbrew pozorom amortyzacja nie jest tylko zbędnym ,,bajerem’’. Doceni ją każdy posiadacz roweru, a zwłaszcza osoby, które dużo czasu spędzają na jeździe w terenie. W tym przypadku obecność amortyzacji w rowerze jest kluczowa. Zwiększa to komfort jazdy, eliminując ilość nieprzyjemnych wstrząsów. Do jazdy po mieście amortyzacja może okazać się zbyteczna, zwłaszcza gdy głównie jeździmy po gładkim asfalcie lub dobrze utwardzonej ścieżce rowerowej. Amortyzator to spory element, znacząco zwiększający ciężar roweru.



    CZYTAJ TAKŻE:


    Obowiązkowe wyposażenie roweru

    Lista obowiązkowego wyposażenia roweru, wymaganego przez przepisy ruchu drogowego, jest dość krótka, dlatego warto zadbać o obecność wszystkich wymienionych elementów. Z przodu powinno się znaleźć przynajmniej jedno światło w kolorze białym lub żółtym selektywnym – może być to lampka na baterie, zasilana dynamem albo posiadająca wbudowaną baterię, ładowana na USB (jak telefon komórkowy, dużo bardziej ekonomiczne rozwiązanie). Światełko może być stałe lub migające (lepsze rozwiązanie do jazdy w ciągu dnia). Z tyłu powinno znaleźć się światło odblaskowe w kolorze czerwonym oraz czerwone światło pozycyjne. Należy pamiętać, że włączenie oświetlenia w rowerze jest obowiązkowe nie tylko w nocy, lecz także w ciągu dnia, gdy panują niekorzystne warunki pogodowe. W każdym rowerze powinien też znaleźć się co najmniej jeden, dobrze działający hamulec, a także dzwonek lub inny sygnalizator dźwiękowy.

    Do obowiązkowego „wyposażenia” lub raczej zachowania na rowerze trzeba też zaliczyć obowiązek sygnalizowania chęci skręcenia prawą lub lewą ręką. Przepisy mówią o tym, że jeśli sygnalizacja ręką nie jest możliwa lub widoczna, rowerzysta powinien zamontować kierunkowskazy. Brzmi absurdalnie? Są oczywiście kierunkowskazy rowerowe, podobne do tych motorowerowych, ale mają one tak niewielkie rozmiary, że praktycznie są niewidoczne, więc nie bardzo spełniają swoją funkcję. Ciekawostką są specjalne plecaki rowerowe z zamontowanym oświetleniem LED, które znakomicie spełnia rolę kierunkowskazów.

    Takie elementy, jak odblaski na pedałach, biały odblask z przodu, pomarańczowe odblaski na kołach czy paski odblaskowe na oponach nie są obowiązkowe, ale mile widziane, ponieważ zwiększają widoczność na drodze. Są też elementy ubioru rowerzysty, które wydają się oczywiste podczas jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa, ale przepisy nic o nich nie mówią – kask rowerowy i kamizelka odblaskowa. Przepisy mówią jedynie o obowiązku noszenia kamizelki odblaskowej przez pieszych w obszarze niezabudowanym, rowerzyści nie zostali w tym uwzględnieni.

    Jaki rower?

    Jak wybrać kask na rower?

    Podczas kupowania kasku należy przede wszystkim zwrócić uwagę na odpowiedni dobór rozmiaru. Zarówno zbyt mały, jak i zbyt duży kask może z łatwością spaść z głowy podczas upadku i nie spełni swojego zadania. Najlepiej więc kupować kask w specjalistycznym sklepie pod okiem doświadczonego sprzedawcy, który fachowo oceni, czy rozmiar jest właściwy. Równie ważne jest też stwierdzenie, czy dobrze czujemy się w kasku, czy nic nas nie uwiera. Jeśli decydujemy się na zakup kasku przez Internet bez przymiarki, powinniśmy najpierw bardzo dokładnie zmierzyć obwód głowy. Gdy wynik wypadnie pomiędzy dwoma rozmiarami, lepiej wybrać ten większy – regulacja, w którą wyposażone są kaski, pozwoli na stabilne zamontowanie go na głowie.

    Kaski powinny posiadać otwory wentylacyjne, aby skóra głowa mogła „oddychać”. I tu podobnie, jak w przypadku zakupu roweru, wybór kasku zależy od częstości i szybkości jazdy na rowerze. Jeśli jeździmy rowerem sporadycznie lub pokonujemy tylko niewielkie odległości po mieście, otworów nie musi być dużo, a nawet gdy jest ich mniej, to kask lepiej ochroni głowę przed ewentualnym deszczem. Kaski na dłuższe trasy muszą być lepiej wentylowane, dlatego kaski szosowe i MTB są bardziej „ażurowe” niż pozostałe. W razie czego można do nich dokupić specjalne nakładki, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Optymalny kask powinien być też lekki, zwłaszcza jeśli dużo jeździmy, nie obciąża wówczas głowy i karku. Podczas zakupu kasku trzeba zwrócić uwagę na materiał, z którego został wykonany – powinien posiadać certyfikaty potwierdzające jego skuteczność w testach wytrzymałościowych. W związku z tym dobry kask nie może być zbyt tani. 

    Jakie akcesoria dobrać do jazdy na rowerze?

    Równie ważny, jak wybór roweru, jest dobór akcesoriów i dodatków rowerowych, które sprawią, że podróż jednośladem będzie wygodna oraz przyjemna. Po pierwsze należy zadbać o właściwą odzież rowerową, zwłaszcza jeśli zamierzamy jednorazowo spędzać dużo czasu na naszym rowerze. Istotne są dobre spodnie rowerowe ze specjalną wkładką. Najlepiej wybrać spodnie droższe, ponieważ są zwykle lepiej zaprojektowane – tego typu spodnie powinny dobrze leżeć, wkładka nie może się przesuwać, a do tego nasza skóra powinna oddychać podczas jazdy na rowerze. Dobre spodenki rowerowe z wkładką mogą nawet całkowicie zastąpić bieliznę.  Jeśli chodzi o typowo damską bieliznę, zwłaszcza na dłuższe dystanse rowerowe, panie powinny wkładać biustonosz sportowy – jego główną funkcją jest unieruchomienie piersi i ochrona przed negatywnym wpływem wstrząsów podczas jazdy na rowerze.
    Wybór odpowiedniej koszulki na rower też nie jest tak oczywisty, jakby się mogło wydawać. Na dłuższe wycieczki nie nadają się koszulki bawełniane. Dlaczego? Kiedy bawełna jest wilgotna (od potu albo deszczu) staje się ciężka, zimna i nieprzyjemna w dotyku (dosłownie „przykleja się” do ciała). Lepszym rozwiązaniem jest zakup koszulki ze sztucznej tkaniny o porowatej strukturze – będzie przepuszczała powietrze, a w dodatku, gdy nasiąknie od deszczu, szybko wyschnie. Dzięki takiej koszulce nie trzeba martwić się odparzeniami.

    Warto też pamiętać o takich drobiazgach, jak rękawiczki do jazdy na rowerze, które sprawdzają się również do codziennej jazdy po mieście. Zapobiegają tworzeniu się odcisków na dłoniach od kierownicy. Rękawiczki powinny być dobrze dopasowane, aby nie przesuwały się podczas jazdy, co może powodować odparzenia na dłoniach. To, czy wybierzemy rękawiczki z palcami czy bez, zależy od tego, w jakich warunkach atmosferycznych będziemy jeździć. Jeśli wybieramy się na kilkudniową wycieczkę rowerową, najlepiej zabrać ze sobą dwie pary – rękawiczki pełne i bez palców. Podczas deszczu czy wiatru lepsze są rękawiczki pełne, które chronią przed zimnem, a podczas upałów rękawiczki odsłaniające palce.

    Buty na rower powinny być przede wszystkim przewiewne i wygodne. Jeśli jeździmy tylko od czasu do czasu, dobrze sprawdzą się zwykłe buty sportowe, na przykład do biegania lub chodzenia po płaskim terenie. Dla wytrawnych rowerzystów przeznaczone są specjalne buty rowerowe z odpowiednio wyprofilowaną podeszwą.

    Jaki rower?

    Już wiesz, jak wybrać rower, teraz czas na znalezienie odpowiedniego ekwipunku na wyprawę rowerową! W sklepie internetowym e-Horyzont znajdziesz wiele przydatnych akcesoriów, takich jak latarki czołówki, plecaki, sakwy i torby rowerowe czy pojemniki na wodę.



    ZOBACZ OFERTĘ EKWIPUNKU ROWEROWEGO:


    Powiązane Wpisy

    Powiązane produkty