Zasmakuj w turystyce kulinarnej i poznaj świat od kuchni

Zuzanna Szybka 13/06/2019

Spis Treści

    Zainteresowanie gotowaniem i kulinariami jest aktualnie na topie. Półki księgarń uginają się od ciężaru książek o gotowaniu. Programy kulinarne przyciągają przed telewizory coraz większe rzesze fanów. Fotografią kulinarną zajmuje się niemal każdy, publikując na Facebooku czy Instagramie zdjęcia zrobionych przez siebie potraw lub uwieczniając dania degustowane w restauracjach. Mamy nawet swoich kulinarnych idoli, którzy na ekranie telewizora i w wydawanych przez siebie książkach prezentują egzotyczne zakątki świata od kuchni. Musiała więc w końcu rozkwitnąć turystyka kulinarna – niezwykły sposób podróżowania, polegający na odwiedzaniu krajów słynących z dobrej kuchni i eksplorowaniu ich kulinarnych tradycji. 

    - CZYTAJ TAKŻE -

    Popularność podróży kulinarnych

    Popularność turystyki kulinarnej wynika z ogólnego trendu panującego od dłuższego czasu w turystyce – zainteresowania wycieczkami tematycznymi. Aby sprostać tym trendom, tworzone są specjalne szlaki kulinarne. Podczas podążania ich ścieżkami turyści mogą spróbować lokalnych specjałów i podpatrzeć jak są wytwarzane. Producenci tradycyjnej żywności na całym świecie dostosowują swoje zakłady, aby móc przyjmować całe grupy turystów i prezentować im, jak wygląda proces produkcji.
    Turystyka kulinarna w Polsce staje się też coraz silniejszym trendem, o czym świadczą liczne wycieczki organizowane przez biura podróży, podczas których kulinarne atrakcje stanowią ważny punkt programu. Nawet w polskich księgarniach można spotkać się już z przewodnikami po szlakach kulinarnych. Ulubione kulinarne kierunki podróży Polaków to Francja, Włochy, Hiszpania i Portugalia, Półwysep Bałkański, a od niedawna także dalekie zakątki Azji, np. Tajlandia czy Wietnam.

    Turystyka kulinarna jako element turystyki kulturowej

    Turystyka kulinarna jest smakowaniem potraw i produktów regionalnych, połączonym ze zwiedzaniem, poznawaniem historii i kultury danego miejsca. Turysta kulinarny to osoba ciekawa świata, dla której samo zwiedzanie nie jest wystarczająco satysfakcjonujące. Chce poznawać świat wszystkimi zmysłami, nie tylko wzrokiem, lecz także smakiem i węchem. To osoba towarzyska, otwarta i odważna, ponieważ aby turystyka kulinarna była w pełni owocna, nierzadko wymaga zejścia z utartych szlaków, zaczepienia ,,tubylca” i ucięcia sobie z nim pogawędki na temat jedzenia. Niezwykle ważną cechą kulinarnego turysty jest więc łatwość nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi i przełamywania barier językowych czy kulturowych. Jest on jednocześnie krytykiem kulinarnym, antropologiem i socjologiem.

    Charakterystycznym zachowaniem food-turystów jest też kupowanie kulinarnych pamiątek, np. serów, wina i innych napojów wysokoprocentowych, miodów, przetworów i wędlin. Dlatego najczęściej dysponują dodatkową torbą, pojemnym plecakiem, a nawet lodówką czy kuchenką turystyczną, aby bezpiecznie przetransportować smakowite pamiątki i prezenty dla bliskich. Adepci turystyki kulinarnej także chętnie przywożą ze swoich wojaży rękodzieło w postaci filiżanek, kubków, talerzyków czy misek wytwarzanych przez miejscowych artystów. Po powrocie mogą zaserwować swoim gościom nowo poznane potrawy w oryginalnych naczyniach. Turysta kulinarny jest zainteresowany jedzeniem również wtedy, gdy nie podróżuje. Z wycieczek przywozi pamiątki materialne i niematerialne w postaci przepisów, które testuje we własnej kuchni. W swoim mieście jest bywalcem targów śniadaniowych i nocnych marketów.

    Turystyka kulinarna – ujęcie geograficzne

    Turystyka kulinarna jest stylem podróżowania – poznawania danego regionu za pomocą zmysłu smaku. Turyści kulinarni to jednocześnie smakosze dobrego jedzenia i osoby ciekawe świata, dlatego początkowo odwiedzają kraje, których potrawy są im najbardziej znane (Włochy, Francję, ale też Tajlandię, Indie czy Meksyk). Ważne jest dla nich, aby w danym miejscu zastać mnogość atrakcji związanych z jedzeniem. Chodzi tu zarówno o miejsca, w których można smacznie zjeść (restauracje, kawiarnie, bary), ale również wydarzenia gastronomiczne (festiwale smaku, festyny). W miejscach, które słyną z kulinarnych atrakcji tworzy się nawet specjalistyczne muzea, dzięki którym turyści mogą lepiej poznawać kulinarną historię. Turyści także chętnie odwiedzają rynki, bazary i targowiska, na których można zobaczyć, kupić i spróbować lokalnych produktów. Kulinarnym odkrywcom podobają się miejsca, w których wytwarzane są regionalne specjały: gospodarstwa, w których wyrabia się sery, wędzarnie ryb i wędlin, winiarnie, browary i destylarnie (głównie whisky, koniaku i rumu), zakłady produkujące słodycze, palarnie kawy, miejsca fermentacji herbaty i kakao, fabryki czekolady.  
    Głównym celem turystyki kulinarnej w poszczególnych krajach są konkretne produkty wytwarzane lub pozyskiwane w danym miejscu. Celem podróży kulinarnych po Stanach Zjednoczonych są na przykład uprawy winorośli w Kalifornii czy połowy łososia na Alasce. Turyści kulinarni odwiedzający Indie, Sri Lankę i Chiny chętnie wybierają się na plantacje herbaty. Z kolei uprawy kawy odwiedzane są w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej i Afryki.
    Na atrakcyjność danego regionu pod względem kulinarnym największy wpływ mają ukształtowanie środowiska i klimat. Z tego względu zimne, północne obszary cieszą się mniejszym zainteresowaniem turystyki kulinarnej niż ciepłe, południowe części globu. Zazwyczaj dopiero wprawieni turyści kulinarni, którzy już dobrze poznali zwyczaje gastronomiczne „ciepłych krajów”, decydują się na odwiedzenie Skandynawii, Alaski lub innych chłodnych rejonów świata, aby odkryć mało znaną i z pozoru ubogą w składniki kuchnię północy. 

    - CZYTAJ TAKŻE -

    Jakie miejsca warto odwiedzić w Europie?

    Przykłady kierunków turystyki kulinarnej w Europie ze względu na produkty wytwarzane w danym regionie:

    • we Francji – miejscowości trudniące się połowem ryb i owoców morza (Bretania, Normandia) czy tereny leśne, w których występują trufle (departament Vaucluse w Prowansji)
    • w Niemczech –  uprawy szparagów w Dolnej Saksonii
    • w górskich rejonach Austrii i Szwajcarii – miejsca, w których produkowane są sery
    • we Włoszech i Grecji – gaje oliwne i produkcja oliwy
    • zachodnie i południowe rejony Hiszpanii – hodowle czarnej świni, żywionej żołędziami, z której mięsa wytwarzana jest dojrzewająca szynka iberyjska (jamón ibérico).

    Miejsca produkcji wina w Europie to jedne z najczęściej odwiedzanych miejsc na szlakach kulinarnych, szczególnie we Francji czy Włoszech. Najsłynniejsze francuskie regiony winiarskie to Akwitania, Burgundia, Alzacja czy Dolina Loary. Turystów przyciąga do nich możliwość poznania procesu produkcji ulubionego wina, samo spotkanie z winiarzami, ale również możliwość degustacji i zakupu wina wprost z jego źródła. Do innych państw europejskich (np. Czech i Niemiec) ściągają turyści, którzy pragną zasmakować dobrego piwa i przy okazji poznać proces jego powstawania.

    Europejscy turyści podążają nie tylko za składnikami, lecz także potrawami. Grzechem jest być we Włoszech i nie spróbować neapolitańskiej pizzy, w Hiszpanii słynnej paelli, quiche lorraine we Francji czy musaki w Grecji. Hołdem dla regionalnych potraw i produktów są organizowane w wielu europejskich miejscowościach słynne imprezy kulinarne, np. Festiwal Zupy Rybnej w Livorno, Mozzarelli w Opi, Gęsiej Wątróbki w Budapeszcie czy Festyn Moreli w Krems w Austrii.

    Turystyka kulinarna w Polsce

    Polska to zarówno dla Polaków, jak i zagranicznych podróżnych coraz bardziej atrakcyjny cel turystyki kulinarnej. Mnogość kulinarnych atrakcji jest tak duża, że podróż po polskich smakach to dobry pomysł nie tylko na weekendowy wypad za miasto, lecz także dłuższy urlop. Największą atrakcją są coroczne „festiwale smaku” organizowane w różnych miejscach w Polsce, np. Podkarpackie Święto Miodu, Pilzneński Festiwal Pierogów, Powidlaki (święto powideł śliwkowych) w Krzeszowie, Ogólnopolski Festiwal Kuchni Dworskiej w Baranowie Sandomierskim czy Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu.
    Ciekawą formą turystyki kulinarnej jest beer tourism, który w Polsce jest już popularnie nazywany biroturystyką. Piwa rzemieślnicze pojawiają się w wielu regionach Polski, jak grzyby po deszczu. W lokalnych browarach można oczywiście spróbować i nabyć piwo, ale też coraz częściej zwiedzić muzeum poświęcone piwu, zjeść w restauracji, a także zwiedzić zakład, gdzie można podpatrzeć, jak wyglądają poszczególne etapy warzenia piwa. Lecz nie tylko z produkcji chmielowego napoju Polska słynie. Coraz prężniej rozwija się w naszym kraju przemysł winiarski. Mamy już ponad 200 winnic, a ich liczba ciągle rośnie. Podążając za europejskimi trendami, właściciele polskich winnic również są otwarci na turystów, aby promować polskie wina.
    W Polsce powstaje też coraz więcej gastronomicznych muzeów, które są atrakcją nie tylko dla dorosłych turystów, lecz także ich dzieci. W Toruniu na zwiedzających czeka Żywe Muzeum Piernika (gdzie można poznać historię korzennych wypieków, wziąć udział w ich przygotowaniu i posmakować), w Poznaniu znajduje się Muzeum Rogala Świętomarcińskiego, a w Krakowie Żywe Muzeum Obwarzanka. Są też ciekawe muzea, których wystawy dedykowane są tylko dla pełnoletnich turystów, np. unikatowe w skali kraju Muzeum Gorzelnictwa w Łańcucie czy słynne browary w Żywcu i Tychach. 

    Turystyka kulinarna: regionalne specjały

    Turystyka kulinarna to szansa na wypromowanie danego miejsca lub regionu. Festiwale, festyny oraz inne wydarzenia kulinarne przyciągają turystów zainteresowanych jedzeniem i sprzyjają promocji lokalnych produktów. Dlatego obecnie niezwykle dba się o kwestię certyfikacji produktów regionalnych. W Polsce leży to w gestii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), a w Unii Europejskiej – Komisji Europejskiej. Dodatkowo MRiRW prowadzi oficjalny rejestr wyrobów wyróżniających się jakością i tradycją wytwarzania, a także współtworzących dziedzictwo kulturowe danych regionów. W myśl tego za tradycyjny produkt regionalny może być uznany ten, przy którym udowodniona zostanie co najmniej 25-letnia tradycja wytwarzania. Obecnie w polskim rejestrze znajduje się ponad 1100 takich produktów.
    Dzięki tak prężnemu promowaniu tradycyjnych produktów regionalnych turystyka kulinarna jest okazją do rozwoju gospodarstw agroturystycznych, które coraz częściej są nastawione na serwowanie swoim klientom miejscowych specjałów. Z dala od zgiełku, niemalże na łonie natury można przyjemnie spędzić czas z rodziną, delektując się pyszną, polską kuchnią. Co ciekawe, w takich miejscach coraz częściej uwzględnia się różnorodne preferencje kulinarne gości, proponując dania wegetariańskie, wegańskie czy nawet bezglutenowe, przy zachowaniu ich regionalnego charakteru.

    Wybierasz się w swoją pierwszą podróż kulinarną? Odwiedź sklep internetowy e-Horyzont i  przygotuj się do niej tak, jak do każdej innej podróży, a nawet lepiej, bo nigdy nie wiadomo, dokąd poniosą Cię nogi w poszukiwaniu nowych smaków.

    Powiązane Wpisy