Co to znaczy urban outdoor? Czy warto nosić ubrania marek outdoorowych na co dzień?

Szymon Szotek 22/10/2021

Spis Treści

    Na co dzień, w pracy i domu cenisz sobie komfort, wygodę. A może żyjesz szybko, spontanicznie podejmujesz decyzje o popołudniowym wyjściu z przyjaciółmi, nie masz czasu na przebranie, ani miejsca w torbie na dodatkowe ubrania. Uważasz, że dobra odzież to styl i ponadczasowy design połączony z solidnością produktu oraz ograniczaniem wpływu przemysłu na klimat. Jeżeli choć jedno z tych zdań opisuje Ciebie to z pewnością zainteresujesz się odzieżą miejską produkowaną przez najlepsze marki turystyczne – stylem urban outdoor.

    Urban outdoor dla tych, którzy nie potrafią się zatrzymać

    Choć sam termin urban outdoor jest stosunkowo nowy, to zjawisko noszenia ubrań outdoorowych w mieście, bo tak właściwie najkrócej można je opisać, jest obecne na ulicach od dawna. Trudno się dziwić, w końcu dobra amortyzacja obuwia, nienasiąkliwość, nieprzemakalność, dobra oddychalność, ochrona od wiatru i wiele innych osiągnięć technologicznych w odzieży opracowanych przez inżynierów marek outdoorowych jest pożądanych przez użytkowników nie tylko w dżungli amazońskiej, ale też tej betonowej. Zmienna pogoda, deszcz i wiatr nie muszą wpływać na plany dotyczące niedzielnego spaceru po parku czy wieczornego wyjścia, a chcąc poruszać się po mieście rowerem, deskorolką lub longboardem w końcu nie trzeba się martwić o zmoknięcie, mokre plecy czy długie schnięcie grubych, bawełnianych koszulek.

    Codzienne użytkowanie oddychających, zaawansowanych technologicznie ubrań outdoorowych szybko zyskało wielu zwolenników, jednak przez długie lata problematyczne nieco było ich noszenie w miejscach, gdzie choć po części wymagany jest nieco formalny strój. Mimo że kontrastowe, często jaskrawe kolory i odblaski doskonale sprawdzają się w górach, to są mniej pożądane podczas wyjścia do teatru lub na spotkaniu kierowniczym w firmie, gdzie wszyscy noszą raczej stonowane ubrania. Na problem ten z biegiem czasu firmy outdoorowe zaczęły odpowiadać zwiększaniem wizualnej uniwersalności odzieży poprzez prostsze kroje, mniej krzykliwe kolory i szycie ubrań w stylu casual, ale z zastosowaniem najwyższej jakości materiałów i technologii używanych w outdoorze. Tak powstawały pierwsze miejskie, cieszące się niesłabnącą popularnością kolekcje outdoorowych marek, dzięki którym Jack Wolfskin, The North Face, Fjallraven, Helly Hansen i wiele innych są dziś znane nie tylko jako świetni producenci ubrań outdoorowych, ale też ikony miejskiego stylu.


    Czym charakteryzuje się odzież outdoorowa?

    • Zaawansowane technologie, czyli coś nad czym nieustannie pracują inżynierowie marek outdoorowych. Dzięki nim deszcz nie oznacza dylematu między zmoknięciem, nieporęczną parasolką lub spoceniem się w sztormiaku, nagłe porywy wiatru dyskomfortu, mróz przemarznięcia, a upał mokrej koszulki i nieprzyjemnego zapachu. Nie można zapominać o technologiach używanych w obuwiu takich jak na przykład Reflex Foam – pianka stosowana w śródpodeszwie przez markę Jack Wolfskin, która zwiększa komfort i pomaga oszczędzać siły podczas długich spacerów.
    • Wytrzymałe materiały. Jednym z kluczowych powodów, dla których ludzie sięgają po odzież outdoorową renomowanych marek na co dzień jest ich wytrzymałość. Wysokiej jakości tkaniny muszą cechować się dużą odpornością na uszkodzenia, w końcu idąc leśnym szlakiem nietrudno zahaczyć o gałąź lub cierniste łodygi. Właśnie żeby uniknąć rozdarć w najmniej spodziewanych momentach powstały materiały takie jak słynny w środowisku outdoorowym G-1000 szwedzkiej marki Fjallraven.
    • Ochrona środowiska. Mniej znaczy więcej. Te na pozór paradoksalne stwierdzenie zyskuje ostatnimi laty na znaczeniu dzięki dążeniu do minimalizmu i ograniczenia konsumpcji. Odzież outdoorowa doskonale wpisuje się w obie te idee, gdyż dzięki wspomnianej wyżej wytrzymałości i często prostemu, ponadczasowemu designowi może być używana latami, nie tracąc na funkcjonalności ani atrakcyjności. Marki outdoorowe też coraz częściej stawiają na ekologię poprzez używanie tkanin z recyklingu lub bardziej zrównoważone barwienie materiałów, co jest istotnym punktem miejskiej kolekcji Nature Jack Wolfskin.
    • Styl i wygoda. Znaczna część użytkowników odzieży outdoorowej podkreśla wygodę noszonych ubrań. Nic dziwnego, w końcu projektowane są tak by sprawdziły się w trudnych warunkach, nie krępowały ruchów i utrzymywały optymalny komfort cieplny przy wielogodzinnych marszach. Obecnie, wygoda coraz częściej łączy się ze stylowym designem i z roku na rok przekonuje do siebie rzesze użytkowników niekoniecznie związanych wcześniej z outdoorem.

    CZYTAJ TAKŻE:


    Urban outdoor to komfort i ochrona

    Oddychające i elastyczne materiały bez wątpienia zwiększają codzienne poczucie komfortu, w pracy, na uczelni czy podczas wieczornych wyjść. Podobnie rzecz ma się z ochroną. W końcu życie miejskie bywa nie mniej dynamiczne niż szlaki górskie. Wędrując widzimy zmieniające się warunki pogodowe i możemy zmienić decyzję dotyczącą trasy, zawrócić bądź się schować. W porze lunchu natomiast ciężko wytłumaczyć szefowi, że musimy wyjść wcześniej z pracy, bo zbliżają się deszczowe chmury, a rano przecież było słonecznie. Poza tym, kto nigdy się rano nigdzie nie spieszył niech pierwszy rzuci kamieniem, a w takich sytuacjach technologie zastosowane w odzieży outdoorowej, jak wspomniane szybkie wysychanie lub antybakteryjne dodatki blokujące przykre zapachy są bardzo mile widziane. Również kurtki wyposażone w membrany o dobrej oddychalności dają nam ochronę i komfort, zarówno fizyczny jak i psychiczny. Przy umiarkowanej pogodzie będą dobrze odprowadzały ciepło ciała, a w przypadku niespodziewanej ulewy skutecznie zapobiegną przemoknięciu do suchej nitki. Dodatkowo ubrania te tworzone są tak by ważyły niewiele i zajmowały mało miejsca, dzięki czemu zawsze pod ręką możemy mieć dodatkową wodoodporną lub ocieplającą warstwę.


    Urban outdoor a moda – czy to się nie gryzie?

    Jak jest z dopasowaniem do trendów modowych i estetyką odzieży outdoorowej? Przecież w końcu, poza ochroną i komfortem, chcemy też dobrze wyglądać. Takie pytanie mogli sobie zadawać również twórcy chociażby jeansów, spodni w typie cargo czy kurtek motocyklowych. Jak się to dalej potoczyło - wszyscy wiemy. Nie od dziś odzież funkcyjna nie tylko nie koliduje z modą, ale przenika się i wyznacza trendy. Obecnie widać to chociażby na popularności grubych, puchowych kurtek czy spodni bojówek, widocznych często na ulicach miast na całym świecie, a które swój początek mają właśnie w outdoorowej odzieży funkcyjnej. Dodatkowo nad designem miejskich kolekcji marek outdoorowych pracują rzesze projektantów, dzięki którym ubrania są nie tylko komfortowe, ale też perfekcyjnie dopracowane wizualnie.

    Powiązane Wpisy

    Powiązane produkty