Nawodnienie organizmu kluczem do dobrego samopoczucia? Dowiedz się, jak skutecznie nawodnić organizm!

Nawodnienie organizmu kluczem do dobrego samopoczucia? Dowiedz się, jak skutecznie nawodnić organizm!

Spis Treści

    Chyba wszyscy z nas mają świadomość tego, jak ważnym elementem prawidłowej diety jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Dostarczając ciału potrzebnej ilości płynów, umożliwiamy mu prawidłowe funkcjonowanie, a co za tym idzie – dbamy o swoje zdrowie i właściwą przemianę materii. Prawidłowe nawodnienie jest kluczowe nie tylko dla zdrowia osób, które uprawiają sport i prowadzą aktywny tryb życia, lecz także dla zdrowia każdego z nas! Warto dowiedzieć się, jak najlepiej nawadniać nasz organizm i jak dbać o prawidłowy poziom płynów każdego dnia, aby zapewnić sobie dobre samopoczucie.

    - CZYTAJ TAKŻE -

    Co robi woda z Twoim organizmem?

    Woda jest podstawowym składnikiem potrzebnym do życia, bez którego nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Co więcej, jej zawartość w organizmie każdego z nas powinna być utrzymana na stałym poziomie. Wszystko dlatego, że woda bierze udział w każdym metabolicznym procesie zachodzącym w organizmie i pełni wiele istotnych funkcji:

    • umożliwia transportowanie istotnych składników, takich jak enzymy, hormony, substancje odżywcze i tlen;
    • bierze udział w reakcjach chemicznych, jakie zachodzą w ustroju;
    • umożliwia prawidłowe trawienie i wchłanianie substancji odżywczych, znajdujących się w pożywieniu;
    • reguluje temperaturę ciała, nie dopuszczając do nadmiernego przegrzania;
    • umożliwia usuwanie produktów przemiany materii oraz szkodliwych substancji toksycznych.

    Powinniśmy mieć świadomość tego, że niewłaściwy poziom wody może prowadzić do odwodnienia, a w konsekwencji do zaburzenia prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należy mieć to na uwadze szczególnie podczas intensywnego wysiłku fizycznego i przeziębienia, kiedy potrzebujemy szczególnie dużej ilości płynów.

    - CZYTAJ TAKŻE -

    Jak skutecznie nawodnić organizm?

    Najlepszym sposobem na skuteczne nawodnienie organizmu jest picie czystej, przefiltrowanej wody lub wody mineralnej, bogatej w wapń i magnez. Ilość wody, jaką codziennie powinniśmy wypić, jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników, w tym przede wszystkim od naszego trybu życia, sposobu odżywiania i prowadzonej diety, warunków, w jakich żyjemy oraz stanu zdrowia. Zasadniczo przyjmuje się jednak, że osoba dorosła na każdy 1 kg masy ciała potrzebuje około 30 cm3 wody na dobę, co daje około 1,5 litra. Aby jednak skutecznie nawodnić organizm, spożycie wskazanej ilości wody musi być rozłożone w odstępach czasu. Wypicie większej ilości wody na raz nie tylko nie wpływa pozytywnie na pracę nerek (stanowiąc dla nich źródło chwilowego przeciążenia), lecz także nie dostarcza organizmowi potrzebnych składników, ponieważ zostaje błyskawicznie wydalona. Optymalne nawodnienie organizmu osiągniemy dopiero wtedy, gdy będziemy spożywać wodę regularnie i w niewielkich ilościach.

    Jak najlepiej nawadniać organizm i czego warto wówczas unikać?

    Podczas nawadnianiu organizmu ważne jest nie tylko spożywanie odpowiedniej ilości wody, lecz także ograniczenie spożywania płynów, które mogą ten proces skutecznie zaburzać. Jeśli jesteśmy smakoszami kawy lub herbaty, to nie zapominajmy, że warto spożywać je jedynie w zalecanych dziennych ilościach. Choć oba te napoje są źródłem cennych antyoksydantów i spożywane w umiarkowanych ilościach będą mieć pozytywny wpływ na nasz organizm, to w nadmiarze jednak mogą działać odwadniająco i pogarszać nasze samopoczucie. W przypadku kawy nie powinno przekraczać się 1-2 filiżanek, w przypadku herbaty 2-3 filiżanek.

    Dietetycy oraz lekarze zwracają uwagę również na produkty, które nie tylko uniemożliwiają prawidłowe nawodnienie organizmu, lecz także nie wpływają najlepiej na nasz organizm. Chcąc skutecznie nawodnić organizm, należy zminimalizować, a najlepiej wyeliminować ze swojej diety spożywanie:

    • kolorowych napojów gazowanych oraz niegazowanych, które zawierają dużą ilość cukru i substancji słodzących;
    • napojów energetycznych;
    • wód smakowych, które wbrew pozorom niewiele mają wspólnego ze zdrowym, odżywczym napojem – znajdują się w nich sztuczne substancje smakowe i barwiące oraz cukier, słodzik i konserwanty;
    • napoje o niskiej zawartości soku, które zawierają duże ilości cukru i barwników;
    • alkohol zawierający dużą ilość pustych kalorii.



    Powiązane produkty

    © Copyright 2019 by e-Horyzont. All Rights Reserved.